Magyarországon az elhízás népbetegség. A túlsúllyal küzdő férfiak és nők aránya a népesség közel 2/3 részét teszi ki. Kevés a mozgás, ugyanakkor jelentős a szénhidrát és kalóriabevitel a magyarok körében.


sugar-cubesAz elhízás általános hatásai az egész testre kihatnak. A testtömegindex, röviden BMI növekedésével egyenesen lehet arányos a magas vérnyomás, cukorbetegség kockázata is. Mindössze 10% mértékű testsúly csökkenéssel már 30-50% vércukorszint csökkenés érhető el, de akár 50%-kal is csökkenhet a cukorbetegség kialakulásának kockázata is.


Az elhízás és szövődményeinek kialakulásához hozzájárulhat a mozgásszegény életmód. A szabad levegőn töltött programok helyett inkább választjuk az ülő munkát, órákat töltünk a számítógép előtt. Kedvenc sorozatunk és az esti film nézése alatt a szükségesnél nagyobb mennyiségben viszünk be ételt. Növekedik a szénhidrát és kalóriabevitel. Az elhízás, mint betegség krónikus jellegű és élethosszig tart. Ha a megoldás csak időleges és az életmódot tovább folytatjuk, a túlsúlyos ember visszahízik.


article-1383393-03D80A5F000005DC-242_468x286A túlzott sófogyasztás szintén elősegítheti a hízást. Az ajánlottnál magasabb mértékű sóbevitel mintegy negyedével növeli a túlsúly kialakulásának lehetőségét. A sómennyiség csökkentését a gyerekek már az óvodában, iskolában is megtapasztalhatták. A hagyományos étkezés viszonylag sós, ezért gyakran sótlannak érezhetik a gyerekek a menzán kapott ételt. A napi sómennyiség az általános étkezéssel jut a szervezetbe. Csökkentésével elkerülhető többek között a magas vérnyomás és a szívbetegségek kockázata.


shutterstock_74724304Zöldséget és gyümölcsöt napi szinten két-három alkalommal kellene fogyasztanunk. A zöldségek közül különösen ajánlott a brokkoli, káposztafélék, kelbimbó, retek és karfiol fogyasztása.  A gyümölcsöknél az almát, barackot, dinnyét, gránátalmát és kiwit javaslom. Fontos a rostbevitel szempontjából a gabonafélék fogyasztása is. A babot, rizst, hajdinát, gabonapelyhet, teljes kiőrlésű kenyeret lehetőleg naponta többször fogyasszunk.


PART1_1A víz mennyiségéről sem feledkezhetünk el. A napi ajánlott bevitel felnőttek esetében 2 liter. Ha fogyni szeretnénk, ezt érdemes 2,5-3 literre kiegészíteni. Nem egyszerű, ezért ha megoldható, kezdjük egy nagy pohár vízzel a napot és fejezzük is be ugyanezzel.